Een nieuw gemeentewapen voor Krimpenerwaard

5 augustus 2014

Enkele maanden geleden riepen we de lezers van onze site op, te komen met suggesties voor een wapen voor de nieuwe gemeente Krimpenerwaard. Tussen de reacties zat een aantal interessante ideeën. Uiteindelijk is het aan de nieuwe gemeenteraad om een keuze te maken. Die kan hier alvast z’n voordeel mee doen.

Het wapen van het voormalige Hoogheemraadschap van de Krimpenerwaard.

Van Erik van der Does de Bye komt het idee om het wapen van het voormalige Hoogheemraadschap van de Krimpenerwaard als voorbeeld te nemen. Het zou zelfs, suggereert hij, in zijn geheel kunnen worden overgenomen. Ook is het volgens hem mogelijk het nieuwe gemeentewapen te laten bestaan uit een Groot en een Klein wapen. Het grote wapen zou dan een samenvoeging van de vijf bestaande gemeentewapens kunnen zijn, het kleine is daarvan een simpele versie. Als voorbeeld noemt hij Liechtenstein dat een geel-rood schildje als klein wapen middenin het grote wapen heeft.

Een van de ontwerpen van Ralf Hartemink.

Ralf Hartemink, webmaster van de heraldiek website Heraldry of the World, komt op basis van een uitvoerige historische beschouwing van zowel de huidige gemeentewapens als de gemeentewapens van de voormalige zelfstandige dorpen tot een aantal concrete ontwerpen die volgens hem zonder problemen zouden worden goedgekeurd door de Hoge Raad van Adel.

Naar aanleiding van ons eerdere bericht over het gemeentewapen liet Het Kontakt Dordtenaar Henk ’t Jong van historisch adviesbureau tScapreel aan het woord. Hij ontwierp in 2009 een nieuw wapen voor de gemeente Binnenmaas. Volgens hem wordt een nieuw wapen voor de Krimpenerwaard een ‘lastige klus’ – maar hij vindt dat in ieder geval de drie ‘wassenaars’ moeten terugkeren, de manen die in de wapens van de voormalige gemeenten Berkenwoude, Krimpen aan de Lek, Lekkerkerk en Ouderkerk aan den IJssel stonden en nu nog te vinden zijn in de gemeentewapens van Bergambacht, Nederlek en Ouderkerk.

Het ontwerpen van een nieuw gemeentewapen zal ongetwijfeld in een van de eerste vergaderingen van de nieuwe gemeenteraad – die op 1 januari 2015 aantreedt – op de agenda staan. Tot die tijd kunt u suggesties en ideeën naar ons blijven sturen, via e-mail of twitter (@pvdakrw).
Wordt vervolgd.

Het gemeentehuis van Nederlek wordt het bestuurscentrum van de nieuwe gemeente. Maar hoe gaat het wapen eruitzien?

One Response to “Een nieuw gemeentewapen voor Krimpenerwaard”

1. Henk 't Jong schreef:

Even voor de volledigheid: het is de weg van de minste weerstand om alle voormalige wapens van de dorpen waaruit een nieuwe gemeente wordt gevormd in één schild te plaatsen. Dat levert zogenaamde comité-wapens op, waarin gevoeligheden worden ontzien en de grootste gemene deler wordt gekozen. Dat zorgt voor overvolle, op een afstand onduidelijke wapens. En dat is niet de bedoeling van de heraldiek. Die moet eenvoudig, helder en direct herkenbaar zijn. Net als een goed merk, eigenlijk. Een vol wapen zoals voorgesteld door de heren Van der Does en Hartemink loopt dan ook het gevaar direct vervangen te worden door een door reclamemakers ontworpen ‘logo’ (eigenlijk beeldmerk of icon) en dan ben je het wapen voorgoed kwijt.