3 mei 2013

Burgemeester Capelle: ‘K5 is logisch en onvermijdelijk’

Een fusie van de K5-gemeenten, dus zonder Krimpen aan den IJssel, is logisch en ook onvermijdelijk. Dat zegt burgemeester Frank Koen van Capelle aan den IJssel. Als Krimpen aan den IJssel zou worden toegevoegd aan een nieuwe Krimpenerwaardgemeente – de K6-variant – zou dat de samenwerkingsplannen van zijn gemeente met Krimpen serieus verstoren.

Zo is Capelle nu bezig om samen met Krimpen en Zuidplas een sociale dienst op te tuigen, zegt Koen in het AD Rotterdam Oost.
Hij noemt de samenwerking van de drie gemeenten Bergambacht, Ouderkerk en Nederlek (BON), die zelfstandig willen blijven maar wel de ambtelijke organisaties willen fuseren, ‘stuiptrekkingen’. Het verband van de BON-gemeenten is te klein, zegt de Capelse burgemeester.

Hij reageert hiermee op het advies van de commissie-Hendrikx om snel over te gaan tot een herindeling van de K5-gemeenten. Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken betrekt dat advies bij zijn besluit over de bestuurlijke toekomst van de Krimpenerwaard.

Waarschijnlijk nog deze maand stuurt de minister een wetsvoorstel voor een gemeentelijke herindeling naar de Tweede Kamer.