17 augustus 2013

Bushokje Gouderak teruggeplaatst

Gouderak heeft weer een bushokje. Het bushokje moest wijken voor de nieuwbouw aan de Kranepoort maar is nu teruggeplaatst – zij het enkele tientallen meters verwijderd van de oude plek.

Het huisje was tijdelijk opgeslagen op een terrein van gemeentewerken in Ouderkerk aan den IJssel, in afwachting van een beslissing van de gemeente en vervoersmaatschappij Arriva over een geschikte nieuwe plek. Die is nu gevonden in het plantsoentje bij de Karel Doormanlaan.

Het bushokje is weer terug aan de Kranepoort, maar op een iets andere plek.

Dat er überhaupt nog een bushokje is in Gouderak is het resultaat van een lange politieke strijd. Een eerdere variant was steevast het doelwit van vernielingen. Dat werd het bedrijf dat de abri exploiteerde te gortig en die heeft het bushokje toen helemaal verwijderd. Vanuit het dorp zelf is vervolgens het initiatief gekomen voor het ontwerp van een nieuw, hufterproof bushokje.

Wij hebben steeds op snelle herplaatsing aangedrongen. Dat het nog zo lang heeft geduurd voor een ‘geschikte plek’ is gevonden, verbaast ons wel. Zó groot was het zoekgebied nou ook weer niet.