4 augustus 2014

Een bord te veel

Het beleid van de gemeente Ouderkerk is helder: zo min mogelijk verkeersborden. Maar dat geldt niet overal – zoals aan de Snippejagerskade in Gouderak. Maar daar is het ook niet de gemeente die het bordenbeleid bepaalt, maar het hoogheemraadschap.

De Snippejagerskade tussen de bebouwde kom van Gouderak en de Lange Tiendweg was altijd een ‘verplicht fietspad’, aangegeven met het bekende ronde blauwe bord met de witte fiets. Verboden voor bromfietsen en scooters, wat zeer werd gewaardeerd door de vele wandelaars en fietsers.

Even hadden bromfietsen en motorfietsen vrij baan op de Snippejagerskade.

Kort geleden was het bord ineens vervangen door het ronde verbodsbord ‘Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen’ – vrij baan dus voor bromfietsen, scooters en motorfietsen. De PvdA twitterde haar verbazing hierover. Een paar dagen later kregen we een telefoontje van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. Het blauwe bord was vervangen omdat de brug in zeer slechte staat verkeerde en men het zware verkeer wilde afschrikken, was de verklaring. Maar, gaf de woordvoerder toe, daarmee was even over het hoofd gezien dat de Snippejagerskade nu ook door brom- en motorfietsen mocht worden gebruikt. Slordig, we gaan het herstellen – beloofde hij.

Twee borden, waarvan één overbodig.

En dat is gebeurd. Nu staan er twéé borden: het verplichte fietspad is in ere hersteld, maar om aan te geven dat het toch écht niet de bedoeling is dat er zwaar verkeer over het pad gaat heeft het hoogheemraadschap het verbodsbord laten staan. Voor de duidelijkheid. Maar volgens ons: volstrekt overbodig.

Wat zei wethouder Theo Segers twee jaar geleden ook alweer? ‘Verkeersborden zijn pas noodzakelijk als de verkeerssituatie ter plaatse onduidelijk is. De weggebruikers moeten aan de inrichting van de weg kunnen ‘lezen’ wat er van hen wordt verwacht en wat veilig weggedrag is.’
Tja, daar heeft het hoogheemraadschap blijkbaar geen boodschap aan.

‘Fietspad! Dus geen auto’s!’ (AD Rotterdam Oost, 6 augustus 2014)