7 september 2013

Gezondheidscentrum vernoemd naar Boumandynastie

Het nieuwe gezondheidscentrum van Gouderak heeft de naam ‘Dokter Boumanhuis’ gekregen, vernoemd naar de huisartsendynastie die sinds de Tweede Wereldoorlog waakt over de gezondheid van het dorp.

Huisarts Hans Bouman opende 'zijn' huis.

Huisarts Hans Bouman opende ‘zijn’ huis.

Huisarts Hans Bouman zelf onthulde zaterdagmiddag de naam door het aanbrengen van de laatste letters op de gevel van het voormalige Rabobankgebouw aan de Kranepoort. Hij deed dit samen met de geboren en getogen Gouderakker Bernie Putters die de naam had bedacht.

Hans Bouman bezwoer de aanwezigen dat hij niet de hand heeft gehad in de naam van het gebouw. Toen hij ervan hoorde moest hij wel even nadenken of hij het een goed idee vond, maar uiteindelijk vond hij het een eer om vooral de naam van zijn vader, de ‘oude dokter Bouman’, op deze manier levend te houden.

De huisartsenpraktijk/apotheek bevindt zich al enige tijd in het gebouw. Nu is het oude bankgebouw verbouwd tot een gezondheidscentrum waar ook de fysiotherapie onderdak heeft. Op de begane grond is nog ruimte voor meer zorgverleners.

Hans Bouman was kritisch over de medewerking van de gemeente. Rechts Bernie Putters, die de naam van het gezondheidscentrum bedacht.

In zijn praatje zei Bouman dat met het gezondheidscentrum een oude wens van hem in vervulling ging. Hij was kritisch over de gemeente Ouderkerk die eerdere initiatieven heeft tegengewerkt. De huisarts complimenteerde voorzitter Karel van Berk van de Woningstichting Gouderak die het uiteindelijk wel voor elkaar heeft gekregen om het gezondheidscentrum te realiseren als onderdeel van het grote centrumproject.

Na de bekendmaking van de naam was er Open Huis in het nieuwe gezondheidscentrum waar veel Gouderakkers gebruik van maakten. Ook de deuren van het nieuwe Thomashuis en de Herbergier waren zaterdagmiddag geopend, evenals enkele woningen van het nieuwe seniorencomplex aan de Kranepoort.