1 oktober 2014

Krimpenerwaard scherpt Veenweidepact aan

Er komen nieuwe afspraken over de natuur in de gemeente Krimpenerwaard. Deze ‘gebiedsovereenkomst’ vervangt het Veenweidepact. De PvdA is blij dat er eindelijk, na jaren van overleg, een breed gedragen stuk ligt.

Dat zegt Aris Maat, fractievoorzitter van de PvdA in Ouderkerk, vandaag in het AD. Volgens Maat zijn er ‘natuurlijk’ financiële risico’s, maar hij denkt dat er voldoende garanties in de overeenkomst zijn ingebouwd. ‘Vergeet niet dat dit plan een lange looptijd heeft. Ik kan me ook niet voorstellen dat er door de gemeenteraden nu nog veranderingen in worden aangebracht.’

De Krimpenerwaard vormt een belangrijke verbinding met de stedelijke gebieden van het Rijnmondgebied en Gouda en fungeert als een belangrijk groen uitloopgebied.

De gemeenteraden van K5-gemeenten Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist spreken zich rond deze tijd uit over de overeenkomst. In Ouderkerk staat het stuk donderdag 2 oktober op de agenda.

Gebiedsovereenkomst Krimpenerwaard 2014-2021

Steuntje in de rug voor nieuwe natuur in de Krimpenerwaard (AD Gouda, 3 oktober 2014)
Afspraken over natuur
(AD Rotterdam Oost, 1 oktober 2014)