31 maart 2014

Mosquito moet overlast Zellingwijk voorkomen

Met de aanleg van de passantenhaven bij de Zellingwijk in Gouderak worden tegelijkertijd maatregelen genomen om overlast door hangjongeren tegen te gaan. In een van de de afmeerpalen op de drijvende steiger wordt een zogenaamde ‘mosquito’ verwerkt, een systeem dat een hoogfrequent geluid produceert dat alleen voor jongeren hoorbaar is.

Sinds de introductie van de mosquito, begin 2006, zijn er in meer dan 175 gemeenten al zevenhonderd van deze apparaten in gebruik. De Zellingwijk wordt de eerste locatie in de gemeente Ouderkerk waar op deze manier overlast door hangjongeren wordt bestreden.

Nu al is de parkeerplaats van de Zellingwijk een ontmoetingsplek voor jongeren die daar vaak tot ’s avonds laat (luidruchtig) aanwezig zijn. Omwonenden hebben hier al over geklaagd bij de gemeente. De verwachting is dat deze overlast nog zal toenemen als straks de drijvende steiger is gerealiseerd. Daarom heeft de gemeente, na overleg met de wijkagent en de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Midden-Holland, besloten de mosquito aan te brengen. Door deze in een meerpaal te verwerken kan het apparaat niet worden vernield.

De gemeente weet nog niet of ze de mosquito 24 uur per dag aan zal zetten. ‘We verwachten dat de passantenhaven zomers ook een populaire zwemplek voor de oudere jeugd wordt’, laat een woordvoerder weten. ‘In Ouderkerk aan den IJssel zien we dat ook. Wij willen de Gouderakse jeugd het plezier van het zwemmen in de Hollandsche IJssel niet bij voorbaat afnemen, dus misschien activeren we de mosquito pas vanaf een uur of acht ’s avonds.’
Eén apparaat heeft een bereik van ongeveer 25 meter. Dat is voldoende voor de Gouderakse situatie, denkt de gemeente.

Overigens hoeft de Gouderakse jeugd zich de komende tijd nog geen zorgen te maken. De passantenhaven wordt pas eind 2014 gerealiseerd. Om draagvlak te creëren voor de maatregel houdt de gemeente deze week, dinsdag, een informatiebijeenkomst in het Dorpshuis in Gouderak. Ambtenaren, wijkagent en jongerenwerker zijn dan aanwezig om vragen te beantwoorden.