16 mei 2014

Nieuw asfalt: dijk overdag dicht, drempels blijven

Deze zomer krijgt de IJsseldijk tussen Lageweg en Gouda een flinke opknapbeurt. Er komt een nieuwe asfaltlaag met aan weerszijden rode fietssuggestiestroken. Het werk wordt overdag uitgevoerd, wat betekent dat de dijk overdag niet toegankelijk is.

De drie jaar geleden aangebrachte verkeersdrempels blijken te voldoen en zullen daarom niet verdwijnen. Sinds ze zijn aangelegd is het aantal (bijna-)ongevallen gedaald en is de gemiddelde snelheid gedaald. Eén drempel die al was verwijderd, keert weer terug in het wegdek.
Dat bleek donderdagavond tijdens de vergadering van de commissie VROM, waar Gerrit Wijnstekers van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard een presentatie hield.

De Kattendijk, tussen Lageweg en de dorpskern Gouderak, wordt tussen eind juni en half juli aangepakt. Direct daarna, de tweede helft van juli, volgt het Middelblok, tussen Gouderak en de aansluiting op de Zuidwestelijke Randweg. Het hoogheemraadschap gaat met Arriva overleggen hoe het openbaar vervoer wordt aangepast. ’s Avonds, ’s nachts en in het weekend kan de dijk wel worden gebruikt.

Rode fietsstroken zullen ervoor zorgen dat vrachtwagens minder snel van de weg raken, zoals deze op 7 maart van dit jaar.

Rode fietsstroken zullen ervoor zorgen dat vrachtwagens minder snel van de weg raken, zoals deze op 7 maart van dit jaar op het Middelblok.

Wijnstekers vertelde dat uit nog niet openbare cijfers blijkt dat dankzij de in 2011 genomen verkeersmaatregelen de veiligheid op de dijk is toegenomen. Wanneer straks de rijwielstroken in het rood zijn aangebracht wordt dat nog beter, is de verwachting. Daardoor zullen (vracht)wagens minder snel in de berm terecht komen.

Tegelijk met het aanbrengen van het nieuwe asfalt worden ook de drempels aangepast zodat zij vergelijkbaar worden met de drempels in de IJsseldijk Noord in Ouderkerk aan den IJssel.