19 december 2013

Nog even geen iPads voor ambtenaren

Het plan van het college van B en W om alle Ouderkerkse ambtenaren een iPad te schenken, kan vooralsnog niet rekenen op instemming van de gemeenteraad. Onder druk van links en rechts moest VVD-wethouder Ria Boere het voorstel uit de Najaarsnota halen. Ze werkt nu aan een nieuw voorstel.

In de commissie Financiën kreeg de wethouder er flink van langs. De kritiek had vooral betrekking op het feit dat er geen visie ten grondslag lag aan het iPad-plan waarmee ruim 45.000 euro is gemoeid. Het werken met iPads is op zichzelf niet verkeerd, maar dat moet wel in een bredere context worden geplaatst van de manier van werken door de gemeente. Volgens PvdA’er Jos Simons hadden hierover afspraken moeten worden gemaakt met de gemeenteraad. Die werd nu door het voorstel overvallen.

De commissieleden plaatsten ook vraagtekens bij het moment waarop het college met dit voorstel kwam: vlak voor de gemeentelijke herindeling van 1 januari 2015 waardoor de gemeente nog maar kort kan profiteren van de eventuele voordelen van het digitale werken. Ook vond de commissie het niet in de haak dat raadsleden hun iPads zelf moeten betalen en ambtenaren niet.
Jos Simons voegde daar nog aan toe dat áls er sprake is van verstrekking van iPads, de regeling dan ook breder moet worden getrokken naar de burgerleden van de commissies. Die beschikken, anders dan de raadsleden, niet over een iPad.

Het argument van wethouder Boere dat de gemeenten Bergambacht en Nederlek een soortgelijke actie hadden uitgevoerd, maakte op de commissie geen indruk.