27 maart 2013

Oproep aan minister: ‘Snel duidelijkheid over Krimpenerwaard’

Provinciale Staten hebben woensdag breed gestemd voor een motie van de VVD om er bij minister Ronald Plasterk (BZK) op aan te dringen snel een wetsvoorstel over het herindelingsadvies voor de Krimpenerwaard naar de Tweede Kamer te sturen.

Fractievoorzitter Floor Vermeulen van de VVD zei dat de motie niet was bedoeld als een stem vóór of tégen herindeling, maar als een signaal dat er snel duidelijkheid voor het gebied moet komen. In de motie wordt herinnerd aan een uitspraak van de Tweede Kamer van 11 oktober 2011 dat de minister (toen nog Piet Hein Donner) snel met een wetsvooorstel moest komen. Sindsdien is het stil gebleven in Den Haag.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland verwachten overigens dat er uiterlijk mei een kabinetsvoorstel over het herindelingsadvies van de provincie komt, schrijven zij in een notitie. Dat advies behelst de vorming van één Krimpenerwaardgemeente bestaande uit Bergambacht, Ouderkerk, Nederlek, Schoonhoven en Vlist (K5).

Voor de zomer willen GS met alle 67 gemeenten in deze provincie praten over de bestuurlijke situatie. Gedeputeerde Rik Janssen gaat eerst naar de gemeenten waar de nood het hoogst is, zei hij woensdag in de vergadering van Provinciale Staten.

Provincie wil wetsvoorstel over Krimpenerwaard (Persbericht VVD Zuid-Holland, 27 maart 2013)
‘Hak toch die knoop door’ (De Lekstreek, 27 maart 2013)
‘Duidelijkheid in Krimpenerwaard’ (AD/Groene Hart, 28 maart 2013)
Provincie wil wetsvoorstel over Krimpenerwaard (Het Kontakt, 28 maart 2013)