22 juli 2014

Oud-Gouderakker Leen Vleggeert (83) overleden

In zijn woonplaats Waddinxveen is het afgelopen weekend de geboren Gouderakker Leen Vleggeert overleden. Hij was in de periode 1981-1983 voor de PvdA lid van de Eerste Kamer en tussen 1977 en 2002 (waarnemend) burgemeester in diverse gemeenten.

De voormalige industriearbeider Leen Vleggeert ontwikkelde zich via zelfstudie tot een gedegen gemeentebestuurder. Hij was achtereenvolgens burgemeester van Puttershoek, Heinenoord (waarnemend burgemeester), Gorinchem, Spijkenisse en Vlaardingen (waarnemer).

Binnen onze partij bekleedde hij belangrijke functies. Zo was hij voorzitter van de PvdA-afdeling Waddinxveen, voorzitter van het district Gouda, voorzitter van het gewest Zuid-Holland en lid van de partijraad. Voor de Tweede Kamerverkiezingen van 1994 was hij lid van de commissie die de kandidatenlijst samenstelde.

Behalve in de politiek en het openbaar bestuur was hij actief op cultureel gebied. Hij zat bijvoorbeeld in het bestuur van Radio Nederland Wereldomroep, was interim-manager bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Rotterdams Conservatorium en voorzitter van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Erfgoed Kunsten’92.

Hij was de zoon van het Gouderakse gemeenteraadslid J.C. Vleggeert en broer van Herman Vleggeert die in de jaren tachtig en negentig voor de PvdA in de gemeenteraad van Ouderkerk zat.

Leen Vleggeert overleed op 83-jarige leeftijd.

Meer over Leen Vleggeert

Opgewerkt tot burgemeester (AD Groene Hart, 9 augustus 2014)
Vleggeert op 83-jarige leeftijd overleden
(AD Gouda, 23 juli 2014)