Door Aris Maat op 21 augustus 2013

Over de rooie

Ik ging flink over de rooie ging toen ik in het AD las dat ons zorgcentrum Geerestein gaat sluiten. Zorgpartners is genoodzaakt vier zorginstellingen te sluiten. Bezuinigen moet, óók op de zorg ja. En het doet ons allen pijn – maar je blijft toch wel met je fikken van onze ouderen en ons Geerestein af!

Het houdt de Ouderkerkse gemoederen flink bezig. Als lokale PvdA-voorman ben ik hier de afgelopen dagen vaak op aangesproken. Alsof ik het allemaal zelf heb bedacht en nu rekenschap moet afleggen voor wat er vorig jaar in Den Haag is besloten.

Maar ik kan me ook niet aan de realiteit onttrekken. Het is nu eenmaal waar: de PvdA draagt samen met de VVD de verantwoordelijkheid om Nederland uit de crisis te leiden. Een rotklus, waarbij ze er niet aan ontkomen moeilijke en pijnlijke keuzes te maken. Natuurlijk weet iedere Nederlander het beter en zou het zelf anders doen. Zoals we ook 17 miljoen bondscoaches hebben die het allemaal beter weten dan de enige echte. Zelf kan ik ook voldoende besparingen bedenken van incidentele (aankoop JSF, fraudebestrijding, verkoop ABN of KPN) of structurele aard (toptax boven Balkenendenorm, hypotheekrenteaftrek, minder bestuurders of afschaffen art. 23 van de Grondwet). Echter, de bestuurders die voor deze rotklus staan hebben bij meerderheid anders besloten.

Helemaal terecht is de kritiek op de PvdA overigens niet. De hervorming waar Geerestein nu slachtoffer van dreigt te worden is onderdeel van het Lenteakkoord. Nadat de PVV na zes weken onderhandelen uit het Catshuisoverleg was gestapt, presteerden VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie het om in vijf dagen tijd een begroting te presenteren die voldeed aan de keiharde eis van Europa om het begrotingstekort op 3 procent te brengen. Omdat de PvdA onder meer weigerde toe te geven aan die norm werd onze partij buitenspel gezet. Ook nu de partij wél regeringsverantwoordelijkheid draagt, hanteert ze deze norm niet – dat zou een extra bezuiniging van 9 in plaats van 6 zes miljard betekenen.

Het zou dus makkelijk en populistisch zijn om nu te zeggen dat ‘mijn’ PvdA geen blaam treft waar het de sluiting van Geerestein betreft. ‘Daarvoor moet je bij hen zijn’. Zo werkt het dus niet. Ik ben zeker niet blij met wat er op dit moment in Nederland gebeurt, maar ik onderken ook de noodzaak om niet langer om de hete brij heen te draaien. We geven al decennia meer geld uit dan we verdienen. Dan loop je een keer vast. We zitten met z’n allen in de schuldsanering, zal ik maar zeggen. Zelfs als je nog nooit in je leven enige schuld bent aangegaan: je betaalt gewoon mee.

Is het doek dan definitief gevallen voor Geerestein? Volgens ons niet. Abvakabo FNV merkt terecht op dat de besluitvorming hierover nog moet plaatsvinden. Maar zelfs wanneer de kabinetsplannen door het parlement komen, zien wij toch mogelijkheden Geerestein voor Ouderkerk te behouden. Of het financieel en bestuurlijk haalbaar is zal moeten blijken, maar als de wil er bij andere partijen ook is moet er volgens ons iets mogelijk zijn.

Geerestein gaat dicht omdat ouderen zolang mogelijk zelfstandig en in hun eigen huis moeten blijven wonen. Zorg aan huis is nu eenmaal goedkoper dan wanneer je dit aanbiedt in een zorginstelling. Als Ouderkerk het voor elkaar krijgt om de bestemming van Geerestein om te zetten van ‘zorginstelling’ naar een ‘normale’ woonflat, kunnen onze ouderen daar alle thuiszorg ontvangen waar ze volgens de AWBZ recht op hebben. Alleen ouderen met hogere zorgindicaties (verpleegafdeling) zullen elders in de regio in speciaal daarvoor toegeruste centra die (pleeg)zorg krijgen die ze verdienen.

Laten we hopen dat ‘ons’ plannetje lukt! Nee… het is geen plannetje van de Ouderkerkse PvdA. Ouderkerk is niet de enige gemeente die door dit nieuwe beleid wordt getroffen. Dit raakt bijna alle zorgcentra in Nederland. Gelukkig hebben, in tegenstelling tot het Ouderkerkse gemeentebestuur, sinds vorig jaar mei andere gemeenten in Nederland wél direct bekeken welke mogelijkheden er wel en niet zijn binnen de kaders van het nieuwe zorgbeleid. Wij hebben alleen links en rechts eens geïnformeerd. Dit geeft maar weer eens aan hoe noodzakelijk de bestuurlijke opschaling van de Krimpenerwaard is.
We hadden ons niet mogen laten verrassen!

Aris Maat,
fractievoorzitter PvdA Ouderkerk

Zie ook:
Vakbond: ‘Sluiting Geerestein is onnodig’ (20 augustus 2013)
PvdA bezorgd over sluiting zorgafdeling Geerestein (16 augustus 2013)

Aris Maat

Aris Maat, onze fractievoorzitter, houdt van sport en heeft een brede muzikale belangstelling. Zijn belangrijkste ambitie als raadslid? ‘Hard werken om de beloften aan de kiezer waar te maken.’ Aris is lid van de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en voorzitter van de commissie Welzijn & Onderwijs.

Meer over Aris Maat