26 maart 2013

Overkant mort over Krimpenerwaardgemeenten

Op de andere oever van de Hollandsche IJssel wordt het bestuurlijk gerommel in de Krimpenerwaard met zorg gevolgd. De VVD in de gemeente Zuidplas wil zelfs dat de gemeenteraden van de K5-gemeenten nadrukkelijk uitspreken dat zij met een ‘positieve grondhouding’ willen deelnemen in het nieuwe samenwerkingsverband De Nieuwe Regio.

Dat stelt de VVD in vragen aan het college van Zuidplas. Vanavond (dinsdag 26 maart) komen die aan de orde in de gemeenteraad.
De partij is geschrokken van de ‘vele negatieve uitlatingen’ die raadsleden van de K5-gemeenten Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist zouden hebben gedaan tijdens een gezamenlijke radenbijeenkomst op 11 februari. Volgens de VVD is samenwerking in De Nieuwe Regio alleen mogelijk wanneer er draagvlak is en alle deelnemers zich positief opstellen en met een positieve grondhouding naar de gezamenlijke visie willen kijken.

Eerder al zegde het college van Zuidplas toe dit gevoel van zorg te bespreken in de stuurgroep van De Nieuwe Regio, maar onduidelijk is of dat ook is gebeurd.
De gemeenteraden zouden nog vóór de zomer definitief met De Nieuwe Regio moeten instemmen.

De Nieuwe Regio is een nieuwe start van de regio Midden-Holland op basis van een nog vast te stellen visie op regionale samenwerking. Die visie beschrijft de wijze waarop de gemeenten samen kunnen inspelen op zowel individuele als collectieve kansen.

VVD Zuidplas bezorgd over “De Nieuwe Regio” (Omroep Zuidplas, 25 maart 2013)
De Nieuwe Regio, visie op regionale samenwerking (verkorte versie)