29 maart 2013

Rabobank: Nederlek hoort bij Rijnmond

Rabobank Nederland heeft een nieuwe, functionele indeling van Nederland gemaakt van gebieden met een sterke samenhang op het gebied van wonen, werken en recreëren. Hierdoor zouden maximaal 105 gemeenten overblijven. Opvallend: Nederlek hoort dan niet meer bij de andere Krimpenerwaardgemeenten.

Rabobank neemt het ruimtelijk patroon van het woon-werkverkeer, de verhuizingen en bestedingen als uitgangspunt voor het samenstellen van nieuwe gemeenten. Dat staat in een artikel in Binnenlands Bestuur. Als de huidige gemeenten aan de hand van ‘die dagelijkse maatschappelijke processen’ worden samengevoegd, sluit de ruimtelijke schaal van de fusiegemeenten daar perfect bij aan.
Uit het kaartje bij het artikel blijkt Gouda de kern te zijn van een nieuwe gemeente die bestaat uit de huidige gemeenten Gouda, Waddinxveen, Boskoop, Bodegraven-Reeuwijk, Vlist, Ouderkerk, Bergambacht en Schoonhoven. Nederlek is volgens de Rabobank meer gericht op Rotterdam-Rijnmond met gemeenten als Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas.

Voor de PvdA Ouderkerk is deze indeling niet onlogisch. Niet voor niets flirtte Nederlek nog niet zo lang geleden openlijk, achter de rug van de andere Krimpenerwaardgemeenten om, met Krimpen aan den IJssel. Het Rabo-onderzoek bevestigt ook dat Krimpen aan den IJssel, de gemeente die ook wel wordt genoemd in de K6-variant van een gemeentelijke herindeling van de Krimpenerwaard, veel meer op Rotterdam is georiënteerd dan op Gouda.

Kleiner sturen met grotere gemeenten (Artikel Rabobank Nederland)
‘Nederlek hoort bij Rijnmond’ (Het Kontakt, 2 april 2013)