8 maart 2014

Vangrail moet gammel hekje vervangen

De provincie Zuid-Holland is bereid een vangrail te plaatsen op het Middelblok, tegenover de Gouderaksebrug. Die moet voorkomen dat voertuigen, waarvan de bestuurders de scherpe bocht verkeerd inschatten, onderaan de dijk belanden.

Dit hekje houdt een doorglijdende auto niet tegen.

Tegenover de Gouderaksebrug staat nu nog een gammel hekje. De gemeente had de provincie gevraagd de aansluiting van de Zuidwestelijke Randweg op het Middelblok veiliger te maken, maar volgens de provincie is deze al optimaal. Zij heeft nu wel aan de gemeente laten weten bereid te zijn tot het plaatsen van een vangrail en het aankopen van een stuk grond in de binnenbocht waardoor de zichtlijnen beter worden en verkeer beter op de bocht kan anticiperen.

Voor fietsers blijft de huidige oversteekplek gevaarlijk en onoverzichtelijk.

Een vangrail verhelpt niets aan wat volgens ons ook een urgent probleem is, namelijk de plek waar fietsers die, komend vanaf de Gouderaksebrug, naar het Middelblok richting Gouderak willen. Die situatie blijft onoverzichtelijk en gevaarlijk.

tw2014-03-07 17.22.59

Een uitwijkmanoeuvre werd deze truck op de smalle dijk fataal. De bestuurder raakte slechts lichtgewond, de materiële schade was groot.

Overigens is er niet altijd een bocht voor nodig om van de dijk te rijden. Vrijdag moest een vrachtwagenchauffeur op een recht stuk van het Middelblok uitwijken voor een personenauto. De wielen van de oplegger kwamen in de berm terecht, waarna de truck kantelde en half van de dijk rolde (AD-artikel). Het incident toont eens te meer de noodzaak aan om vrachtwagens zoveel mogelijk van de dijk te weren.

Eerdere berichten over dit onderwerp:
Ouderkerk naar provincie over aansluiting ZWR op Middelblok
‘Hek bij Gouderaksebrug gevaarlijk’