9 januari 2014

Veerdienst nog niet uit de problemen

De veerdienst Gouderak-Moordrecht (Vegomo) is nog niet uit de problemen. Ondanks de verkoop van de vorige pont, het aangepaste vaarschema en het ontslag van enkele personeelsleden kan de exploitant de eindjes nog altijd niet aan elkaar knopen. Als de gemeente hem niet tegemoetkomt, moet Vegomo de exploitatie op korte termijn stoppen.

Dat staat in een brief die het college van B en W naar de gemeenteraad van Ouderkerk heeft gestuurd. Vegomo komt jaarlijks 35.000 euro tekort. De gemeente zou dit moeten bijpassen, maar het college heeft besloten dat ‘op dit moment’ niet te doen.
Mocht Vegomo inderdaad besluiten te stoppen met de overzetdienst, dan wordt het gebruik van het veerrecht teruggegeven aan de gemeente. In dat geval zal het college met de raad in gesprek gaan over een eventuele nieuwe aanbesteding.

Het onderwerp staat op de agenda van de commissie VROM van 16 januari.

Geen financiële steun voor pontbaas (Het Kontakt, 14 januari 2014)
Veer vraagt tevergeefs om steun (AD Rotterdam Oost, 13 januari 2014)
Twee Gouderakse zekerheden: de zon komt op en de pont vaart, mijmeringen van geboren Gouderakker Bernie Putters (12 januari 2014)
Einde dreigt voor veerdienst (AD Gouda, 11 januari 2014)