24 september 2014

Veerstalblok wordt fietspad met landbouwsluis

De bussluis in het Veerstalblok in Gouderak wordt vervangen door een landbouwsluis. Daarnaast wordt met borden aangegeven dat de weg uitsluitend is bestemd voor (brom)fietsers en landbouwverkeer.

Het hoogheemraadschap heeft dit bekendgemaakt. Daarmee moet een eind komen aan de situatie dat autoverkeer het Veerstalblok als sluiproute gebruikt als alternatief voor de (langere) Zuidwestelijke Randweg N207. De bestaande bussluis kan door auto’s gemakkelijk worden gepasseerd omdat de paaltjes die bij de sluis horen steeds werden vernield.

Een jaar geleden al begon het hoogheemraadschap met de uitwerking van het plan om van dit deel van de dijk een fietspad te maken. De PvdA juicht dit toe. Onze inzet is steeds geweest dat, na de opening van de ZWR, het Veerstalblok een veilige, autovrije (fiets)verbinding tussen Gouda en Gouderak moest worden. Wanneer dat op deze manier definitief kan worden bereikt is dat een goede zaak.

Schets van de huidige en de nieuwe situatie

Eerdere berichten over dit onderwerp:
‘Veerstalblok wordt fietspad’ (6 september 2013)
Hoogheemraadschap nu verantwoordelijk voor bussluis (12 maart 2013)