6 september 2013

‘Veerstalblok wordt fietspad’

De bussluis in het wegdek van het Veerstalblok wordt waarschijnlijk verwijderd. De dijk wordt, direct na de laatste afrit aan de Gouderakse kant, versmald en ingericht als fietspad. Dat is de optie die momenteel door het hoogheemraadschap wordt uitgewerkt.

Straks helemaal vrij baan voor fietsers? (archieffoto)

Straks helemaal vrij baan voor fietsers? (archieffoto © PvdA Ouderkerk)

Het hoog-heemraadschap heeft diverse mogelijkheden laten uitwerken om te komen tot een oplossing voor de bussluis, die eerst regelmatig werd vernield en later, nadat de wegbeheerder was gestopt met repareren, gemakkelijk door auto’s kon worden gepasseerd. Uiteindelijk is ervoor gekozen een deel van de dijk te versmallen en in te richten als fietspad waardoor doorgaand autoverkeer wordt geweerd, zo blijkt uit een e-mail die het schap eerder deze zomer stuurde naar de Stichting Buurtschap Stolwijkersluis.
Een praktisch probleem is nog het landbouwverkeer dat ook van de dijk gebruik moet kunnen maken. Aan een oplossing daarvoor wordt nu gewerkt.

Overigens kan het nog wel even duren voor de dijk is aangepast. Er moet nog overleg worden gevoerd met diverse instanties en er moet nog formele besluitvorming over plaatsvinden.

Als inderdaad voor deze oplossing wordt gekozen, juichen wij dit als PvdA toe. Onze inzet is steeds geweest dat, na de opening van de Zuidwestelijke Randweg, het Veerstalblok een veilige, autovrije (fiets)verbinding tussen Gouda en Gouderak moest worden. Wanneer dat op deze manier definitief kan worden bereikt is dat een goede zaak.

Veerstalblok mogelijk ingericht als fietspad (Het Kontakt, 10 september 2013)
Wordt bussluis doorgang voor fietsers? (St. Buurtschap Stolwijkersluis, 8 september 2013)