14 juli 2013

11 redenen waarom we van het Beijerschewegje af moeten blijven

Het Beijerschewegje is misschien wel het mooiste polderpad van de Krimpenerwaard, een cultuurhistorisch icoon van het gebied. Hieronder elf redenen waarom we het moeten houden zoals het is en er geen fietspad langs willen leggen, zoals in Ouderkerk VVD, SGP, ChristenUnie en CDA willen.

Uniek wandel- en fietspad moet blijven zoals het is.

Niet alleen is het Beijerschewegje – of Beijersche Weegje, zoals vaak met oude namen lopen verschillende spellingswijzen door elkaar – een van de laatste authentieke polderweggetjes, het is ook een belangrijke habitat voor een ringslangenpopulatie. En een van de spaarzame plekjes waar je nog een half uur kunt wandelen zonder iemand tegen te komen.

De PvdA is niet tegen een nieuw fietspad als laatste schakel in een rechtstreekse fietsverbinding tussen Gouda en het Loetbos. Maar wij kiezen voor het tracé dat ongeveer 600 meter westelijk van het Beijerschewegje ligt en dit unieke stukje Krimpenerwaard niet belast.
Wij wandelden over het Beijerschewegje en maakten onderstaande foto-impressie. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Dit zijn 11 redenen waarom het Beijerschewegje en het gebied ernaast moeten blijven zoals ze zijn.

Alleen PvdA komt op voor Beijerschewegje
(12 juli 2013)
Tracé fietspad toch weer ter discussie (21 juni 2013)
Nieuw fietspad moet karrenspoor worden (19 juni 2013)