28 februari 2014

Watertoren omgebouwd tot kantoor

De watertoren langs de IJsseldijk West in Ouderkerk aan den IJssel krijgt een kantoorfunctie. Eigenaar Theo van Zwienen heeft van het hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard toestemming gekregen om de de toren uit 1916 te verbouwen.

Als ook de gemeenteraad akkoord gaat met de plannen, kan het project ergens in 2015 van start. Of de klus in 2016 – precies honderd jaar na de bouw van de toren – is afgerond, durft Van Zwienen niet te zeggen. “Er zit geen druk achter; we kijken wel hoe het allemaal loopt.”

Het gaat volgens de eigenaar om een gigantische klus. De toren verkeert namelijk in een slechte staat. Naast dat al het beton- en metselwerk moet worden hersteld, is het nodig om het bouwwerk te impregneren. “Pas als dat achter de rug is, kunnen we binnen aan de slag.”

Uitstraling
In de watertoren is plek voor acht etages van elk honderd vierkante meter. Of die er ook gaan komen is de vraag. “Daar moeten we nog over nadenken.” Eén ding staat vast: de toren krijgt een compleet andere uitstraling. “Je herkent ‘m niet meer terug”, verklapt Van Zwienen. “Zo komen er grote raampartijen in en komt er aan de buitenkant een lift.” Hoewel de toren niet op de monumentenlijst staat, is het een ‘landmark’ langs de IJssel. “En dat blijft-ie ook”, verzekert Van Zwienen.

Regelgeving

Geen woningen, wel kantoren in watertoren.

Hij kreeg de watertoren zo’n twaalf jaar geleden in bezit. Het was de bedoeling om in de toren kantoren en een woonruimte te realiseren, maar dat plan kon de goedkeuring van de gemeente Ouderkerk niet wegdragen. “Het druist in tegen de geldende regelgeving”, legt Van Zwienen uit. “Bedrijven in de buurt worden gehinderd in hun bedrijfsvoering als de watertoren een woonfunctie krijgt. De afstand tussen bedrijven en huizen is dan te klein. De toren verbouwen tot kantoor is wel altijd een mogelijkheid geweest.”

Of zijn eigen bedrijf VZA Administratiekantoor een plek krijgt in de toren weet Van Zwienen niet. “We zitten prima op onze huidige locatie in de Stormpolder, maar het is zeker een optie. Andere gegadigden zijn na de verbouwing welkom om zich in de toren te vestigen.”

(Bron: Het Kontakt, 27 februari 2014)