13 augustus 2013

Zaltbommel koopt ‘Gouderakse’ pont

De gemeente Zaltbommel koopt de ‘Veerkracht’, de pont die tot enkele weken geleden de veerdienst tussen Gouderak en Moordrecht onderhield. De pont heeft enige tijd proefgevaren op de Afgedamde Maas tussen de dorpen Aalst (gemeente Zaltbommel, Gelderland) en Veen (gemeente Aalburg, Noord-Brabant) en is ‘uitermate geschikt’ bevonden.

De Veerdienst Gorinchem, exploitant van het veer Aalst-Veen, heeft de gemeente Zaltbommel na de proef geadviseerd het vaartuig ‘zo snel mogelijk’ aan te kopen. De ‘Veerkracht’ vervangt een pont die al sinds 1940 in de vaart is en sterk verouderd is. Samen met de dorpsraad van Aalst willen burgemeester en wethouders van Zaltbommel activiteiten organiseren rond de officiële ingebruikname van de ‘Gouderakse’ pont, zo schrijft het college in een informatienota aan de gemeenteraad van Zaltbommel.

In 2011 werd de ‘Veerkracht’ in Gouderak in de vaart genomen als vervanging van de twee kopladers, pontjes die halverwege de rivier omkeren en waar auto’s achteruit op of af moeten rijden. Het veer kwam echter al snel in de financiële problemen door de opening van de Gouderaksebrug, onderdeel van de Zuidwestelijke Randweg. Voor automobilisten was omrijden over de nieuwe brug aantrekkelijker. De veerexploitant zag zich daarom genoodzaakt niet alleen de vaartijden drastisch aan te passen en personeel te ontslaan, maar ook de nog nieuwe pont te verkopen. Tussen Gouderak en Moordrecht vaart nu weer een van de twee oude pontjes.

Pont uit Zuid-Holland krijgt tweede leven in Gelderland (Omroep West, 14 augustus 2013)
Gouderakse veerpont ‘Veerkracht’ verkocht (Dichtbij.nl, 13 augustus 2013)

Veerpont krijgt mogelijk nieuw leven op Afgedamde Maas (19 juli 2013)